Renault Twizy: less is more

HSPublicity

De slechts 2,33 meter lange, elektrisch aangedreven tweezitter zit ingenieus in elkaar. Neem nou de deuren: het scharnier zit aan de voorkant en het portier draait in z’n geheel omhoog. Dat ziet er futuristisch uit en bespaart ruimte. De onderzijde van de deur is transparant. Net als het bovenste deel ‘transparant’ is: daar zit namelijk géén ruit in, dus je rijdt altijd half open.

Rijdend doet de Twizy vooral denken aan een kart: stug geveerd, atletisch en heel direct. De elektromotor (13 kW vermogen, 27 Nm koppel) zorgt voor een flinke vaart. De topsnelheid is 80 km/uur.

In de Twizy passen twee personen en een klein tasje of één persoon en wat meer bagage. Dit is een perfecte tweede of derde auto, voor korte ritjes. En die maken we steeds meer, zo melden de statistieken. Duur is het rijden niet: de accu in de bodem brengt de Twizy 80 tot 100 kilometer ver voor zo’n 1,20 euro aan elektriciteit. Het voertuig kost 7.690 euro, de deuren komen op 595 euro. Verder rekent Renault 50 tot 60 euro per maand voor de accuhuur.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Zoek een serieuze relatie in jouw omgeving








Stelling

Ook maanden verlof vaders

Onlangs werd het vaderschapsverlof verlengd van twee tot vijf dagen. Maar dat gaat D66 niet ver genoeg. Die partij wil dat kersverse vaders drie maanden verlof kunnen krijgen. Het plan zou de staat 200 miljoen euro kosten. Het wordt hoog tijd dat vaders echt een lange tijd verlof wordt gegund. Ook voor vaders is het krijgen van een kind een zeer ingrijpende gebeurtenis. Bovendien hecht het kind zich hierdoor sneller aan zijn of haar vader. En dat is beter voor de ontwikkeling van het kind. Daar plukt de samenleving dan later weer de vruchten van.

Stelling

Zorgvraag van de week
Ron Loef
Beddenspecialist
Borst Bedden
Thema van de week: bed bij ouderdom
Lees verder