Renault Twizy: less is more

HSPublicity

De slechts 2,33 meter lange, elektrisch aangedreven tweezitter zit ingenieus in elkaar. Neem nou de deuren: het scharnier zit aan de voorkant en het portier draait in z’n geheel omhoog. Dat ziet er futuristisch uit en bespaart ruimte. De onderzijde van de deur is transparant. Net als het bovenste deel ‘transparant’ is: daar zit namelijk géén ruit in, dus je rijdt altijd half open.

Rijdend doet de Twizy vooral denken aan een kart: stug geveerd, atletisch en heel direct. De elektromotor (13 kW vermogen, 27 Nm koppel) zorgt voor een flinke vaart. De topsnelheid is 80 km/uur.

In de Twizy passen twee personen en een klein tasje of één persoon en wat meer bagage. Dit is een perfecte tweede of derde auto, voor korte ritjes. En die maken we steeds meer, zo melden de statistieken. Duur is het rijden niet: de accu in de bodem brengt de Twizy 80 tot 100 kilometer ver voor zo’n 1,20 euro aan elektriciteit. Het voertuig kost 7.690 euro, de deuren komen op 595 euro. Verder rekent Renault 50 tot 60 euro per maand voor de accuhuur.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Poortjes luchthaven gevaarlijk

Luchthaven Schiphol gaat voorlopig niet over tot extra veiligheidscontroles bij binnenkomst van de vertrekhallen om aanslagen tegen te gaan. Bij het Brusselse vliegveld Zaventem zorgde die ’screening’ voor de vertrekhal maandag voor totale chaos. De poortjes veroorzaakten urenlange wachtrijen. Veel reizigers misten daardoor hun vlucht. De extra controleplek levert volgens deskundigen bovendien alleen schijnveiligheid op. ,,Als een terrorist kwaad wil, kan hij zichzelf hier in deze mensenmassa net zo goed opblazen’’, luidt de terechte kritiek. Poortjes voor de vertrekhal zijn in feite gevaarlijk.

Stelling

Zorgvraag van de week
Geert Kuneman
Beddenspecialist
Borst Bedden
Thema van deze week: waterbedden en het lichaam
Lees verder