Renault Twizy: less is more

Foto: HSPublicity

De slechts 2,33 meter lange, elektrisch aangedreven tweezitter zit ingenieus in elkaar. Neem nou de deuren: het scharnier zit aan de voorkant en het portier draait in z’n geheel omhoog. Dat ziet er futuristisch uit en bespaart ruimte. De onderzijde van de deur is transparant. Net als het bovenste deel ‘transparant’ is: daar zit namelijk géén ruit in, dus je rijdt altijd half open.

Rijdend doet de Twizy vooral denken aan een kart: stug geveerd, atletisch en heel direct. De elektromotor (13 kW vermogen, 27 Nm koppel) zorgt voor een flinke vaart. De topsnelheid is 80 km/uur.

In de Twizy passen twee personen en een klein tasje of één persoon en wat meer bagage. Dit is een perfecte tweede of derde auto, voor korte ritjes. En die maken we steeds meer, zo melden de statistieken. Duur is het rijden niet: de accu in de bodem brengt de Twizy 80 tot 100 kilometer ver voor zo’n 1,20 euro aan elektriciteit. Het voertuig kost 7.690 euro, de deuren komen op 595 euro. Verder rekent Renault 50 tot 60 euro per maand voor de accuhuur.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Kies een studie vanuit passie

Een student moet weten wat zijn of haar kans op een baan na het afstuderen echt is en daarom moet er een onderzoek komen. Dat zeggen het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Het zou universiteiten en hogescholen alleen maar gaan om zoveel mogelijk studenten te trekken, ondanks het toekomstperspectief dat de studie biedt. Studeren om later een baan te hebben is een slechte motivatie. Je wilt de mensen niet de kost geven die na hun studie iets heel anders zijn gaan doen. Doe een studie met je hart, dan komt die succesvolle job vanzelf.

Stelling

Zorgvraag van de week
Irene Koomen-Botman
Kinderarts
Westfriesgasthuis
Thema van deze week: eetproblemen bij kinderen tot 10 jaar
Lees verder